2008-01-21

Idioterna på NTF

Jag ringde till Thomas Carlsson, mediakontakt hos NTF, idag vid lunchtid. NTFs inställning är lika enkel som idiotisk. Överallt är det till att sänka hastigheten på våra bilar som är lösningen.

Jag frågade bland annat om han inte tyckte att fotgängarna borde ta mer ansvar. Carlssons svar;
Absolut! Absolut.

Vidare säger han att under 2007 så dog det 13 personer på övergångsställen i Sverige. 10st var antingen under 5år(han kan ha sagt 15 eftersom två hästtjejer dog i mörkret, men Carlsson lät berusad och slöddrade i telefonen), eller över 70år gamla. Tre personer var alltså i "aktiv ålder", som han uttryckte det - arbetsför ålder antar jag. Två av dessa kördes ihjäl en sen festkväll på Birger Jarlsgatan i Stockholm av en kraftigt berusad bilist. Alltså, endast en gängfotare som man kan kräva lite vett av dog, på ett övergångsställe 2007.

Hur vill då Thomas Carlsson och resten av NTF lösa dessa onödiga dödsfall?
- Genom att sänka till 30km/h vid varje övergångsställ som inte bevakas av ett trafikljus.

Då kommer vi in i den där fina spiralen igen.
Istället för att utvecklas och bli bättre så ska vi ta ett steg tillbaks. Vad ska vi göra härnäst? Sänka alla 110-vägar till 90? Stoppsträckan är 200% längre vid 110km/h än vid 90. Stoppsträckan är 600% längre vid 110km/h än vid 70.
Varför stanna vid 70?

Ingen av de dödade dödades vid ett övergångsställ där det är 30km/h som gäller.
Ingen av de dödade bar reflexväst när de blev påkörda.
Ingen av de dödade stog kvar vid vägkanten tills bilen hade stannat.

Jag kör 15.000 mil varje år på svenska vägar, i alla väderstreck. Jag körde 130mil samma natt som Gudrun härjade i Smålands skogar.
Jag är ute sju dagar i veckan under min semester.
Varför blir aldrig jag inblandad i en allvarlig olycka?
Vad är det jag har, som inte ni har?
Kunskap och vett!
Djävla idioter!
NTF = Noll koll på lägeT, Förhelvete!



Aftonbladet: Läsarna: Fotgängarna ser sig inte för
(Obs, texten kan innehålla förvrängda citat och vissa direkta lögner)

0 kommentarer: