2007-12-24

Bakåtsträvan

Dagen innan Julafton, klockan är 18:30 och jag befinner mig på väg ut till Arlanda. Jag ligger i 140km/h förbi Stora Väsby och samtalar med min mor. Jag blir omkörd av en mörk premium-bil som kryssar fram mellan bilarna, precis som jag brukar göra.


VILKEN IDIOT! VILKEN DÅRE!
Skriker min kära mor.
- Sådär kör jag också.
- Nej men lilla Cyron, det gör du väl ändå inte?!
- Jo, ligger det bilar i vänsterfilen och såsar, så måste man köra så.
- Huuu'a...

Sen diskuterar vi om hur länge vi har haft 90 och 110-vägar i Sverige. 20-30år, antar vi. Ta en 30år gammal bil, titta på den. Ta en purfärsk Audi RS6 Avant och titta på den. Hur i HELVETE är det möjligt att vi fick köra lika fort för 30år sedan som vi får idag? Varför har inte hastighetsgränsen höjts?

Idag har vi antisladdsystem, wireräcken, fyra filer, dubbdäck, krockkuddar - vi har allt!
Vad kan det då bero på?
Varför kör folk ihjäl sig än idag trots att säkerheten ökats men inte hastigheten?
Det är väl ändå hastigheten som dödar oss där ute...
Eller?

Kan det vara så att det är bilisternas bristfälliga kunnande som är orsaken till dödsfallen där ute. Kan det helt djävla enkelt vara så att ni är för dåliga på att köra? Jag kör som en dåre, en idiot, en djävla galning. Men endå lever jag och har ännu inte orsakat något olycka*.

Om Vägverket skulle börja ställa lite krav på sina bilister så skulle vi kunna undvika 90% av de 5-600 döda varje år. Om NTF's Jan Sandberg höll käften så kanske vi skulle kunna våga ta ett steg framåt, istället för att ständigt sträva bakåt.

Köra som en kvinna - vilken idioti!
God Jul, alla ni som överlever det kvinnliga körsättet.


* = Jag backade in i en Volvo i Timmernabben med min lätta lastbil 2003. Jag backade in i en lycktstople i Mönsterås, 2004. Jag blev påkörd bakifrån vid ett trafikljus utanför Råsunda Stadion samma dag som jag tog körkort. Påkörd av en kvinna efter att jag hade stått still i ca 30 sekunder...

2 kommentarer:

Coltrasten sa...

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=739903

Anonym sa...

Bästa blogginlägget någonsin. Mästaren har talat.