2007-08-25

Helgläsning: Trafiksäkerhet

Nu är det allvar, gott folk.
Ni som ska vara extra noggranna nu är följande;
Kvinnor, ensamma eller med kvinnligt sällskap.
Fäder, i sällskap med familj.
Osäkra människor.
I år kommer ungefär 600 personer att dödas i trafiken.
Det är inte acceptabelt.
Från håll och kanter höjs röster om högre böter för fortkörare och flera fartkameror.
Experter dyker upp lite varstans, har du bråttom i trafiken så är du inte bara en potentiell livsfara, du är troligtvis också kvinnomisshandlare. Du är en feg liten lus som bara vågar sitta i din bil och skrika på folk i bilköerna innan du går hem och slår din fru inför dina barn.
Den senaste tidens debatt har gjort mig väldigt upprörd.
Detta hat mot fortkörare, unga män och män med lite temperament bakom ratten.
Jag är hyfsat ung, kör fort och blir skapligt irriterad om någon i trafiken sinkar mig.
Jag är dock inte någon kvinnomisshandlare, våldtäktsman eller pedofil.
Det verkliga problemet är alla dessa förare som kör ”defensivt” och ”säkert”. En förare som inte riktigt vet vart denne har sin bil, hur långt det är till bilen snett bakom när det är dags att byta fil.
En bilist som hellre kör 40km/h än 51km/h bara för att föregå med gott exempel och inte stressa i trafiken. En sådan bilist hyllas, trots att denne då ökar stressen bland bilisterna bakom. Alla kan inte sitta och bjuda på dessa 10km/h varje dag, varje resa. Någon har en kär familjemedlem att säga adjö till på sjukhuset, en annan ska med ett flyg, en tredje har en kärlek som väntar där hemma.
Er egosim dödar!
Det är ni egoister som dödar i trafiken.
Ni som inte har bråttom, som bara ska ner till matbutiken som stänger om fyra timmar.
Ni ligger och åker jämsides med en lastbil på den tvåfiliga vägen istället för att lägga er bakom, eller köra om denna så att trafiken bakom er, den stressade, kan komma förbi er. Ska ni bara ligga någon kilometer i timmen snabbare än bussen, lastbilen, så kan ni väl gasa på lite extra så att ni kommer förbi och sedan lägger ni er snällt framför bussen och försöker hålla takten.
Ni är inte ensamma där ute.
Det finns folk som har viktigare saker att göra än att ligga bakom er på vägarna.
Försök att tänka på det.
Tänk om er mor ligger inför döden, eller er gravida flickvän ligger i baksätet och barnet hon bär på har problem och det inte finns tid att vänta på ambulansen.
Varje bil man kan komma förbi kan ge en tidsvinst på 10-15 minuter om man bara ska från tull till tull i Stockholm. Ni släpper förbi den bil som har ont om tid, den bilen hinner precis förbi trafikljusen medans ni måste stanna. Plötsligt hinner denne fram till sitt mål innan det är försent.
Hade ni inte släppt förbi bilen så hade loppet varit förlorat. Modern bortgången utan ett adjö, barnet avlidet och kärleken som bortblåst. Ert beteende i trafiken påverkar andras liv radikalt!
Utöver er katastrofala körning så har vi ju sensationsmedias rapportering om ”vansinnesfärder” på våra större vägar ute i landet. Vi hade en Konung som låg i 140km/h på 110-väg. Vansinne utifall föraren inte kan kontrollera en bil kanske. Det är på tok för lätt att ta körkort här i landet. Jag känner kvinnor som inte kan backa, jag känner kvinnor som fått köra upp 7 gånger innan de lyckats med bedriften att ta körkort. Jag känner män som fått ta tåget till Ljusdal för att de inte lyckats ta körkortet i Stockholm, staden som deras bil kommer att rulla runt i. Personligen testar jag mig själv, nästan dagligen för att kontrollera att jag klarar av att lösa situationer som man faktiskt kan hamna i när man befinner sig i trafiken. De flesta bilister nöjer sig med att ta sig från A till B utan att tänka mer på det. Det svider i min själ när jag tänker på er, på er ”säkra”, egoistiska, idiotiska amatörer.
Ni som är så förbannat respektlösa i trafiken.
Ni som läxar upp mig för att jag är yngre än er, för att jag kör fortare och säkrare än er.

Jag är en av Sveriges säkraste bilförare.
Jag är ung och jag kör fort.
Det är mig ni beskyller varje gång som någon kör ihjäl sig.
Tragiskt nog så är det ert fel.
Ni, defensiva, passiva, osäkra djävlar som inte har en aning om hur man bör föra sin bil ute på vägarna. Tillsammans med Vägverkets filosofi dödar ni 600 oskyldiga människor, varje år!
Lär er bemästra er bil eller åk kommunalt till jobbet, mataffären eller vart ni nu är på väg!

1 kommentarer:

Anonym sa...

så jävla bra. jag har alltid sagt att man borde ha omvända trafikkontroller om det vore en perfekt värld. alltså - kör du för sakta så åker lappen. då har man bevisat sig icke körduglig.