2008-02-01

NTF, KKK och trafiksäkerhet

Vaknadet tidigt imorse och tänkte göra lite nytta innan jag ger mig ut och kör som en vilde i Centrala Stockholm. Hamnade på NTF.se och började kolla runt lite i shoppen, vad NTF ville uppnå och så vidare.

Hittade en del saker som fick mig att tänka till.
NTF kanske inte är helt djävla galna ändå?

Vår verksamhetsidé
· NTFs mål är en trygg och säker vägtrafik där ingen accepterar att någon dödas eller skadas allvarligt.

· NTF ska öka människors vilja att ställa krav på, och förmåga att själv bidra till, varaktiga förbättringar.

· NTF ska medverka till att ge insikt om trafiksäkerhetens betydelse för folkhälsan.

Det lät fantastiskt och jag kände att NTF kanske kanske ändå är helt rätt!
Sen fick jag se detta:
Prioriterade områden 2008-2009 är:
- Sänkta hastigheter
- Ökad trafiknykterhet, drogfrihet och minskad trötthet
- Ökad användning av skyddssystem (bälten, bilbarnstolar och hjälm)


Prioriterade målgrupper 2008-2009 är:
- Barn 0-17 år
- Unga bilförare 18-24 år
- Äldre
- Nya svenskar
- Yrkesförare

Nu står det klart för mig att NTF är precis lika djävla aktuella som Ku Klux Klan och drivs på ett liknande sätt. KKKs jakt på judar och afroamerikaner är en klar förebild för dagens NTFs jakt på alla bilister som inte kör som kärringar - eller på "ett kvinnligt sätt" som NTF själva uttrycker sig.

Om vi tar en titt på NTFs idé så ser vi följande:
en trygg och säker vägtrafik där ingen accepterar att någon dödas eller skadas allvarligt.
- Snyggt sagt men hur vill de uppnå detta? Främst genom att sänka hastigheten. Redan där skär det sig med NTFs andra idéer som:

öka människors vilja att ställa krav på, och förmåga att själv bidra till, varaktiga förbättringar.
- Lika begåvat som idiotiskt. En varaktig förbättring kan väl aldrig vara detsamma som att återgå till 40-talets nivå? Hade det varit så att det är hastigheten som dödar så borde vi ha max 30km/h på alla rikets vägar, vägbulor och enfiliga vägar. Men som tur är så överlever människan resor i över 100km/h. Utbilda bilisterna ordentligt och ställ krav innan de får körkortet. Att ha körkort och köra bil är ingen mänsklig rättighet.
Halkbanan tillexempelt - vilket djävla skämt!
Tre gånger ska du åka ner för en liten backe och få sladd - i 40km/h.
Allt för att du ska få "känna på" hur bilen uppför sig i en nödsituation.
Herredjävlar!

Vad det gäller NTFs hopp om nyktra trafikanter som använder hjälm och säkerhetsbälte så kan jag bara hålla med, nästan. På 30, 50 och 70-vägar så behövs inte bilbältet utan det är bara ivägen och hindrar bilister från att köra smidigt och säkert.

Vi tar en titt på NTFs prioriterade målgrupper.

Om ni inte har märkt det ännu så saknas den farligaste gruppen av de alla:
KVINNOR!
Kvinnor som kör osäkert och då även sakta ses av NTF som den ultimata bilisten. Det är ungefär lika lyckat som att Peter Forsberg och Tommy Salo skulle bytt plats under straffläggningen 1994. Kanske inte riktigt. Men det skulle vara som att ta med Anja Pärson till Handbolls-OS (ja, herrar), bara för att hon inte kan kontra.

NTF strävar efter 0 döda i trafiken.
Ett mål som aldrig kommer att uppnås och vi ständigt ska försämra oss sjävla som bilister och anklaga de välutbildade och framåtsträvande i ämnet.

Jag har kört ungefär 60.000 mil under mina 25år, 40.000 av dessa har jag brutit mot hastighetsbegränsningen, resterande 20.000 har det varit kö och/eller enfilig vägbana med wire-räcken. Jag borde vara död flera gånger om.

Anledningen till att jag lever är nog för att jag i hela mitt liv har sett Vägverkets svagheter och misslyckanden att få fram en hållbar situation på vägarna. Jag tog inte körkort förän jag fyllde 20år men har så länge jag kan minnas tagit mig fram på två eller fler hjul. Efter att ha blivit påtvingad två körlektioner så fick jag nog. Jag skrev teorin och ringde VV för en bokning av uppkörning. Röster tipsade mig om att det var lättare att köra upp i Ljusdal och Flen än i Stockholm. I de två småbyarna fanns det inga rondeller och max ett trafikljus. Stockholm va ju dessutom den värsta platsen i Sverige att köra bil på. Men det är ju i Stockholm jag ska köra, så varför inte se om jag faktiskt klarar av att köra i Världens Vackraste Stad?

Sagt och gjort så fixade jag uppkörningen, fickparkerningen och allt annat skit utan några större problem. Det enda min kvinnliga kontrollant påpekade innan hon gav mig lappen var;
- Cyron, du har en tendes att vilja köra lite för fort. Om du lovar att tänka på hastigheten i framtiden så får du ditt intyg nu.
- Jag lovar, svarade jag ivrigt.

Och ni ska veta att det inte går en sekund utan att jag tänker på hastigheten där ute!

Jag vet att ni säkert ser mig som en djävla mansgris, som en liten snorunge som bara gillar att köra snabbt och enbart söker en anledning till att bryta mot lagen. Men så är inte fallet.
Jag vill bara att vi ska ha ett inviduellt sätt att färdas på utan att behöva riskera livet och utan att det ska behöva ta 6-7 timmar att åka från Stockholm till Göteborg, Malmö eller Sundsvall.

Något som tyvärr är omöjligt sålänge som vi har NTF som hyllar ett "kvinnligt" körsätt då det "kvinnliga" körsättet enbart bygger på okunskapen att framföra sitt fordon på ett säkert sätt.
Nu kommer ni komma med fina argument som att "det är säkrare att krocka i 30 än i 110 och stoppsträckan är x antal meter längre osv osv".
Bespara mig detta, tack.

Vi kan inte skydda oss från allt som är farligt, men vi kan utbilda oss och ställa krav på oss själva för att göra det farliga, lite mindre farligt.
Lär er köra bil, innan ni ger er ut på allvar.
Oförmågan dödar - inte hastigheten!

0 kommentarer: