2008-06-02

Men vi har ju Henke!?

Hela världens favoritspelare - Henkrik Larsson - mäktade inte med att frälsa Sverige och göra Zlatan Ibrahimovic till världens bästa anfallare. Henke lyckades inte med nånting. Tidningarna rasar o skriver att vi är sämst i EM, Lagerbäck(!) rasar och säger att detta inte duger och tamejfan, även lille Shaablarn säger att det är skit med allting!

Hur kunde vi inte göra mål på "ett ukrainstk b-lag".
Hur kunde vi släppa in mål mot detta b-lag när vi har två av tidernas sämsta målvakter i kassen och säsongens bästa på bänken?

Vi hade ju förfan i HELVETE självaste Henrik Larsson i startelvan och mannen som har bäst målsnitt i landslaget - Allbäck.
Jag förstår ingenting.
Varje gång jag sagt något negativt om Allbäck eller Larsson så har jag fått på käften av er.
"Henke är bäst, ingen protest"
"Allbäck är bäst, ingen protest"

Kan det vara så att Larssons återinträde i truppen - efter två år - orsakat lite, vad säger man... harmonibrist?
Kan det vara så, att inte ens sjävlaste Henrik Larsson kan lyfta alla lag?
Hur många mål har han gjort i Allsvenskan sen återkomsten egentligen?
Hur många mål har han gjort i Landslaget sen han återvände till Allsvenskan?

Jag vet åtminstone en spelare som sprutar in mål, vart han än spelar.
I Landslaget har han dock bara fått ett halvhjärtat försök att bevisa sin storhet.
Han heter Marcus Berg.
Men honom behöver vi inte - inte när vi har Henrik Larsson och Marcus Allbäck.
Berg är 15år yngre än Larsson.
Femton!

Men bry er inte om mig nu.
Vi har väl slagit fast att jag inte kan något om sport och att spelare som Henrik Larsson inte tar ut sig själva.
Men Lagerbäck då?
Han borde väl kunna detta?
Eftersom han är Europas bästa förbundskapten så tycker åtminstone jag att han med spelare som Henrik Larsson och Marcus Allbäck, Shaablare och Sidledsspelare, ja då borde han kunna vinna ganska enkelt över Ukraina. För alla de bästa spelarna i Sverige är ju med. Visst?

Jag känner bara: AVGÅ!

6 kommentarer:

Johan Levin sa...

Det var det tröttaste, slarvigaste, mest oinspirerande, slapphänta, långbollssparkande gäng felpassande fipplare jag sett på länge...

Jag håller kanske inte riktigt med dig om att anfallarna var anledningen till att vi fick skämmas, men vad gör det när vi alla är besvikna för att vi spelade uselt.

Unknown sa...

Haha. Jag tycker med att vi borde ha vunnit. Men lite konstigt att påpeka Larssons målskörd vs Berg. Hur många mål har Henke gjort i skarpt läge jämfört med Berg?

Tyckte Henke var en av få med godkänt betyg igår. Visserligen nätade han inte, men hans one-touch går bara inte att neka (Klacken kunde lika väl gått in). Jag har inte sett många anfallare i landslaget som visar sådan speluppfattning, vilket vi verkligen kommer behöva.

Nu blev detta en "Henke är bäst ingen protest". Men det börjar bli löjligt med "Lagerbäck avgå" och liknande pga en förlorad genrepsmatch. Det kan ju aldrig vara spelarnas fel, eller?

Förstår varför Lagerbäck var upprörd. Mittfältet var kaos. Chippen ville mest dribbla på sin kant å glömde allt för ofta bort att passa. Källström kom ihåg att passa men till fel färg. Ljungberg skraj för revbenen. Linderoth inte hundra. Petter Hansson såg ovanligt osäker ut.

Visst blir man skraj för EM. Men jag tar hellre en lugn genrepsmatch där "bara" Elmander går sönder än att alla ger hundra såhär precis innan festen drar igång.

PS: Har du sett Henke i Allsvenskan? Blir kanske inte skyttekung, men han håller sjukt hög klass. Senast jag såg någon jag blev lika impad av i Allsvenskan var nog när Obolo i AIK var på spelhumör. Det är trots allt inte _bara_ mål som räknas.

Anonym sa...

Neh, du är helt ute o cyklar människa. Larsson var en av få godkända i denna matchen. Han spelade smart med Zlatan i första halvlek.

Sen kan du int jämföra han med Berg, Berg nätar ju inte ens i U21-landslaget. Berg är väldigt lovande och han kommer få spela mkt i landslaget men inte nu... Inte när vi har larsson ett tag till... Som håller hög nivå. Du kanske borde kunna lite om fotboll innan du yttrar dig.

Anonym sa...

Senaste anonym: Det är inte så, att bara för att nån inte håller med dig om en sak, så kan den personen ingenting.

Denna snobbism är extra vanlig bland fotbollssupportrar, undrar vad det beror på.

Hursomhelst...

Håller med om att mycket var skit igår. Mittfältet gav bort hela matchen, Micke Nilsson agerade rundningskon på vänsterbacken, och våra anfallare fick inte in bollen. Och när det gäller anfallare, då är det såpass enkelt: Det spelar ingen roll vilka klubbar du spelat för, petar du inte in bollen i DENNA matchen, så är det inget värt.

Henke må ha imponerat i Celtic/Barca/United. Men i landslagssammanhang har han ännu inte bevisat att han kan agera superstjärna. Se bara hur han slog bort den livsviktiga straffen mot Tyskand i VM senast. Andra matcher försvinner han helt ur bilden.

Nä, det är skillnad på spelare som bara är grymma i sina klubblag, och spelare som även kan ta med sig detta upp på VM/EM-nivå. Det går an att vara bra när man har Ronaldinho och Henry runt sig, men för att vara landslagsforward i världsklass måste du kunna avgöra en match på egen hand, trots en slarvig Källström på mitten, och trots att du bara får ett eller två lägen per match. Och där anser jag att Henke ännu har mycket att bevisa. Kliv fram och avgör när vi har 1-1 mot Spanien, eller slå in den avgörande straffen i kvarten istället för att slå den över, så kan jag gå med på att vi har landslagsforward i världsklass.

Känns troligare att Zlatan "frälser" oss än Henke, om jag ska vara ärlig. Den mannen levererar ur det omöjliga.

moln sa...

du verkar gilla sport, jag kan inte för mitt liv förstå hur det går ihop med en rolig blog som denna. dessutom får jag inte ihop det med stockholm. omg, du är ett större mysterium än jag. såg förresten att du inte gillade den där laul i en tidigare blogpost. kan roa dig med att jag en gång klippt hans hår i en ful frisyr en gång på nittiotalet när han gick på gymnasiet.

Anonym sa...

I agree with you about these. Well someday Ill create a blog to compete you! lolz.