2008-06-18

Tjejmilen 4,6km lång

Detta är så förbannat djävla roligt att jag håller på att få andnöd. Satt och åt frukost när min blivande fru kom hem från en joggingtur vid halv åtta. Jag satt och lyssnade på radion där det samtalades om att någon hade sprungit Tjejmilen. En manlig radiopratare slänger då ur sig att Tjejmilen bara är 4km lång varpå jag direkt börjar håna min stora kärlek.

- Älskling hur långt sprang du?
- Ungefär 4km...
- En tjejmil med andra ord - HAHHAHAHAH!

Nu påpekade kärleken att radioprataren bara skojade, vilket jag starkt tillbakavisade.
Jag börjar googla och efter ett antal försök att ta mig in på tjejmilen.se så ger jag upp och satsar på Wikipedia.

Tjejmilen är en årlig löpartävling Sverige som arrangeras av Hässelby SK och Spårvägen FK, efter ett beslut av dem under andra halvan av 1983. Den är 4,6km lång, och har bara en damklass. Därav kommer namnet. Första Tjejmilen hade premiär den 19 augusti 1984.

Svart på vitt, mina damer.
Nu förstår jag varför inga män är tillåtna i tävlingen.
Undrar hur långa sekunderna är i damernas friidrottsgrenar.
Eller om en tjejmeter bara är 60cm egentligen.
Ni är grymma, tjejer. Grymma!
Skulle vara kul att höra Wegerups syn på detta.
Eller Anrells. Lever Anrell?

Nåja, nu ska min duktiga kvinna tvätta.
Tjejmilen HA!

0 kommentarer: