2008-08-14

Georgien fejkar attack

Georgiens regering sprider nu falska filmer där bland annat en journalist skjuts i direktsändning. Kvinnan som "skottskadas" av en "prickskytt" jobbar för Georgiens motsvarighet till SVT. The Sun och Aftonbladet visar en av filmerna på kvinnan där hon går och sätter på sig en skottsäker väst. Att folk ens falller för denna skit är löjligt.

För det första så skjuter inte prickskyttar reportra som står helt stilla framför en kamera. För det andra så skjuter man inte ett stillastående objekt så dåligt att den nästan oberörd kan fortsätta sitt bestyr. För det tredje så använder inte militären luftgevär.

Sänk Georgien nu, Ryssland!
En gång för alla!

Kolla på filmen här och här.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Måste hålla med om att denna "sniper" är verkligen dålig. Samt har vad det verkar som antingen en 22a eller dylikt. Skottet hörs inte alls, verkar inte vara något genomslag sen tror jag inte att en sniper siktar på armen, handen. Nej propaganda verkar det vara.

Anonym sa...

Jävlar vad ful propaganda av Georgien. Tycker de borde åka på stryk, problemet är bara att det blir fetingkrig då mot ryssarna, fruktar man.

Anonym sa...

Hur som så är det så är det ryssarna som borde dra från landet de inte styr....må vara propaganda men ryssarna är de som ska lämna landet omgående!

Anonym sa...

Eftersom ingen av er varit i krigszon och jobbat med tv-utrustning så vet ni inte vad ni talar om när det gäler ljud och krig. Att ljudet inte hörs kraftigare beror på att mikrofonen när den är i autoläge eller kalibrerat lågt (för att fånga upp rösten i tyst omgivning) INTE hinner reagera för enstaka skottsalvor.
Jag blev beskjuten vid flera tillfällen i Bosnien. Vid ett av tillfällena rullade kameran och trots att ett par skott var nära att träffa oss var ljudet urkass, det lät som om någon kastat ett par småstenar i närheten.

Även för en bra skarpskytt är det knepigt att träffa mål på långt håll. Att skottet bara snuddade armen kan vara en tillfällighet.

Nuförtiden är tyvärr reportrar och fotografer "legitima" måltavlor. BBCs utmärkte korrespondent Martin Bell sköts i höften när han gjorde en ståuppa i Sarajevo. Inte heller då hördes några kraftiga smällar.

Men! Vi vet inte om det var en ryss, en georgier eller någon annan som sköt.

Det som möjligen talar för krigspropaganda är att tv-teamet uppträder så lugnt. Den som någon gång blivit beskjuten vet hur stressad man blir av situationen och hur adrenalinchocken påverkar en.

Det ska bli intressant att se hur andra journalister rapporterar händelsen.

HSS

Anonym sa...

FAKE! FAKE!! FAKE!!!

Den "reportern" blev inte träffad av en riktig kula. På det stället i under armen så hade pulsådern TRASATS SÖNDER.

Men man får väl anta att Georgiska propagandamaskinerinet lär sig av sina misstag och inte snålar på konstblodet nästa gång.

Anonym sa...

Propaganda...
Gå inte på sånt folk!
Väst styr media.
Väst står bakom Georgien...
Ring a bell?!

Anonym sa...

Vilka andra filmer är spridda som propaganda av Georgien?

Anonym sa...

Helt rädd Cyron, sämsta fejket jag sett! garvade när jag såg filmen.. haha en prickskytt missar inte sitt objekt speciellt inte en stånde person framför en kamera, sånn sjuk propaganda har jag aldrig sett ! applåder till Georgien, Ryska armen använder sig för det mesta av .50 kalbirig ammunition ! BELIVE ME om kulan ens hade snuddat av den Kalibren så hade hennes arm ryckts bort av trycket!

BackwallNet sa...

Cyron: Okej, jag har inga problem att ha reklam på min sida. Det ändrar inte vad jag skriver. Har heltidsjobb och är eko. oberoende. T-shirten "US World Domination" är något jag lagt in som jag inget tjänar på. Från www.emp.com. Maila mig om du vill ha bilder på mig i den T-shirten.
Om jag är en sopa för reklamen och en vidrig människa för reklamen så är det synd att du tycker så. Men inte något jag tjafsar om. För du har rätt från din horisiont. Så hoppas du accepterar det jag skriver....
Jag accepterar ditt.
http://ubi-fumus-ibi-ignis.blogspot.com/

Anonym sa...

georgien är en a usa:s projekt, för att tränga ryssland in i ett hörn.

Anonym sa...

Är ju givetvis inte reportern som är målet. Om det varit nån 'sniper' som folk får för sig så hade vi fått se en hjärna smeta in kameralinsen. Troligtvis är det antingen en rikochett eller så är det nån ovan person som kramat av avtryckaren. Ljudet kommer efter att skottet träffat med alla höghastighetsvapen. I filmen hör man klart och tydligt skottet före reportern reagerar vilket pekar på låghastighetsvapen, t.ex handeldvapen. Mest troligt är att det är ett oavsiktligt skott från en .22 pistol som avfyrats 4-500 meter ifrån reportern. *Ingen* kan träffsäkert skjuta med pistol från det avståndet.
Propaganda? Knappast.
Tur i oturen? Definitivt.

Blogosophy sa...

"För det andra så skjuter man inte ett stillastående objekt så dåligt att den nästan oberörd kan fortsätta sitt bestyr."

Nja men det beror väl helt och hållet på om meningen var att skrämmas, jävlas eller döda!? Ljudet, förutom närmast micken, var i stort sett obefintligt, så att ett högfrekvent skott-ljud inte hörs är väl inget mirakel.

Sedan det att de "fortsätter lugnt" som någon skriver i kommentarerna. Lyssna på reporterns röst, jag har sällan hört någon så nära gråten utan att faktiskt brista.

Anonym sa...

har respektera din texter, men nu! Team Georgien!