2007-11-23

Giriga snorungar!

Helt rätt! Inget socialbidrag före Jul! Nu kommer massa djävla småttingafamiljer att gnälla om att barnens jul blir förstörd, men vafan!? Köp Julklapparna i tid nästa år. Att folk alltid ska vänta till sista sekund. Jag blir så förbannad! Och dessutom så ska väl pengarna gå till att klara livhanken och inte massa nöjen och lyx?

Jag kanske är dum i huvudet, men det känns lite fel att jag ska jobba 15 timmar om dygnet för att andra ska kunna sitta hemma och bara kvittera ut pengar, mina pengar, för att de också ska få leva med den lyx jag lever.

Ni som vill kan få komma hem till mig över Jul.
Jag har ingen större nytta för mina prylar och min mat.
Hinner aldrig äta eller använda min stora fina TV, alla mina kanaler eller min superdator. Vänner har jag inte heller.
Så kom förbi Kungsholmen, (T)-Rådhuset, om ni känner er fattiga i vinter.

Släng ner ett mejl i förväg så att jag hinner städa, helst.
Vi hörs, vänner!

Aftonbladet: Inga socialbidrag före jul

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm. Tror knappast det räknas som att leva i lyx när man går på soc-bidrag. Var inte så snabb med att dra alla över samma kam. Många familjer är säkert färdig med sina julklappar, för endel är det säkert inte lika viktigt utan de vill ha julmat/mat på bordet.

Nä nog tycker jag det är ett jäkla sätt att envisas med att betala ut den 27:e bara för att.. De som går på soc-bidrag har det oftast jäkla tufft ändå som det är.

Anonym sa...

Haha, så rätt!

Loka70 sa...

Nej, jag förstår att du inte har några vänner och ja, du verkar smått dum i huvudet. De som behöver socialbidrag har knappast samma lyxtillvaro som du. Tycker det är du som är en snorunge.

Anonym sa...

Ja fyfan för småttingfamiljer!
De borde inte få finnas.






Hoppas du en dag blir sist på jorden.

Anonym sa...

Lyx? Antingen försöker du provocera eller så är du verkligen precis så dum som du verkar... Tror du att det är lyx att "få" (snarare tigga men men) några tusenlappar i månaden. Det täcker (om de har tur) hyran och maten men that's it! Och om du verkligen tror på högerns snack om bidragsberoende så har du blivit manipulerad big time, visst de finns dem som inte vill arbeta... Men en klar majoritet VILL kunna försörja sig själva och sina familjer!! Och tycker du på allvar att det är rätt åt dessa stackars barn, som oavsett om deras föräldrar inte vill eller inte kan arbeta, inte ska kunna fira jul och få iaf en liten julklapp???? Det är barn vi snackar om, kan man verkligen vara så hjärtlös?

Anonym sa...

Tjenare. Jag knegar och står i, men jag kommer gärna förbi och käkar lite mat ! ;-)

Anonym sa...

Ja att skullle ju vara en tragedi att ge pengar några dagar extra inför julen...tänk på alla dessa räntekostnader som alla vi skattebetalare får stå för. Märks att du inte har varit i den situationen.

Stackars lilla martyr som arbetar så mycket att det inte finns tid att använda leksakerna.

Anonym sa...

Att det finns folk som är så trångsynta som du. Många familjer som lever på försörjningsstöd måste gå och bokstavligen BE om pengarna och sedan hoppas på att ansökan går igenom. Hur tror du att dessa personer mår egentligen? Att behöva gå igenom detta varje månad, pga att de inte kan hitta ett jobb och a-kassan som inkomst inte räcker till?

Sedan så vill nog många inte ha SÅ mycket julklappar. Blir nog kanske en liten present som är avklarad några månader sedan när familjen kunde avvara en hundring.
Det är maten som får vänta till December månad, då det vanligvis är färskvara och inte kan ligga i frysen i ca 6 månader innan jul.

Anonym sa...

Du har en del att lära dig, lilla vän... fast med den inställningen du har till andra människor så vill inte jag vara din vän. Så det är ínte konstigt att du inte har några...

Är du kul? VArför jobbar du så mycket att du inte kan använda alla prylar du köpt på dig? Kan du dela med dig en del av din 15-timmarsdag till någon som kan ta halva bördan ifrån dig och själva klara sitt uppehälle genom det?

Jag hoppas du bara är ironisk. Annars är det mest synd om dig... OCh du var också barn en gång och såg fram emot julen med lite extra mat och kanske ett paket eller två. Har du förträngt det?

Även vuxna (ensamma) personer kan vilja ha lite extra gott till jul.

Jag tycker tjänstemännen i Skåne är grymma och drar många över en kam. Men jag är ju som jag är...

Är du hemma så pass att du kan ha folk hos dig på jul? Eller läste jag att du bor på en t-banestation?

Stackars människa som har ett så kallt och hårt hjärta, som du ger uttryck för.

Anonym sa...

Till tidigare kommentarer: De som drabbas av detta är ju bara de socialbidragstagare som inte har någon tusenlapp på banken när månaden är slut. Är det inte en korrekt bedömning att dessa personer har svårt att hushålla med pengar? Om de köper julklappar för pengarna, vem har ansvaret för att de och deras barn svälter sista veckan i januari?

Anonym sa...

Så som du håller på är det inte underligt att äckliga Vänsterpartiet klagar. De får ju världens frispark

Anonym sa...

Har själv fått gå o tigga om pengar från soc en gång i tiden... är jävligt förnedrande... Men tog mig i kragen, ordnade upp mitt liv och jobbar nu, tjänare bra pengar, har ny bil och en massa prylar. MEN JAG GLÖMMER ALDRIG FÖRNEDRINGEN!!!! ALDRIG!!

Anonym sa...

"Och tycker du på allvar att det är rätt åt dessa stackars barn, som oavsett om deras föräldrar inte vill eller inte kan arbeta, inte ska kunna fira jul och få iaf en liten julklapp???? Det är barn vi snackar om, kan man verkligen vara så hjärtlös?"

Julklappar är inte livsnödvändigt. Det finns barn som aldrig får nya leksaker o.d och de har det bra ändå. Varför är det materiella så viktigt? Mat och tak över huvudet är ju prio 1. Leksakerna kan vänta till föräldrarna har jobb och kan försörja sig själva.

När jag gick på socialbidrag såg jag till att betala för det som var viktigast i första hand. Bio, snask, prylar och nya schyssta kläder fick prioriteras bort helt och hållet.

Anonym sa...

Det var ju ett satans gnäll bland folk här. Varför i helvete ska dom få pengar tidigare för? Vill dom kunna ha en sjysst jul så kan dom väl lägga undan pengar från tidigare utbetalningar alternativt flytta den fattiga delen av januari till november istället. Bara för att dom får pengar ett par dagar tidigare betyder inte det att dom har mer att spendera. Jag blir så jävla trött på gnällandet hela jävla tiden. Pengar till julklappar är fan ta mig ingen rättighet.

Johannes sa...

Varför är det alltid en massa tjat om barnfamiljer hit och barnfamiljer dit. Om föräldrarna tog sitt jävla ansvar och såg till att ha en stabil ekonomi INNAN man börjar massproducera ungar, så skulle vi nog alla bo i en bättre värld.

Stackars ungar som måste leva med erat förbannade gnäll hela dagarna, klipp er å skaffa ett jobb.

Coltrasten sa...

Ha, folk verkar inte förstå att du inte är helst seriös. :). Men vi syns väl till jul då!