2008-05-20

Papperslösa får skylla sig själva

Börjar bli djäävligt trött på alla dessa "papperslösa", som titt som tätt kliver fram i media och gråter ut. 
- Bu-hu, vi fick avslag på våran asylansökan och då stack vi ut till skogs. Älgarna är svåra att prata med och björn och varg jagar oss. Blir vi fångade så äter djuren nog upp oss. Ekorrar, sköldpaddor och även koltrasten kan festa på människokött.

Allvarligt talat.
Acceptera beslutet och ta tag i situationen på hemmaplan istället.
"Vi är så rädda", det funkar liksom inte.
Alla är vi rädda ibland.
Jag är rädd för att inte bli miljonär innan jag är 30. 
Skänk mig några miljoner i bidrag så att jag kan må bättre.
Tack för mig

/Cyron - papperslös bloggare

Papperslösa Maria får ingen vård i Sverige : De vägrade ta emot oss | Nyheter | Aftonbladet

57 kommentarer:

Anonym sa...

Detta inlägg var bland det mest vidriga jag läst i hela mitt liv.......jag hoppas du en gång blir "papperslös" så får vi se hur tuff du blir då.

Anonym sa...

anonym...

Jag tror inte du eller någon annan verkar förstå vad förslaget går ut på, som vanligt när det gäller upprörda aftonbladetläsare...

Det förslaget går ut på är att bara i vissa fall likställa en papperslös i Sverige med en vanlig medborgare i USA. Det vill säga, de måste betala för sin vård, men har lika stor rättighet till vård som varenda en av USAs medborgare. Dessutom är akutvård, vård av barn och mödravård gratis. De papperslösa ska alltså få mer rättigheter inom vården än vad en vanlig amerikansk medborgare har.

Det är ju helt sjukt att ett sånt här förslag betraktas som inhumant. Jag hade gärna sett en ännu hårdare linje. Det skall aldrig löna sig att göra fel...

Anonym sa...

Helt rätt kommenterat, varför ska vi betala för gömda flyktingar. Dom får helt enkelt träda fram och registrera sig hos skatteverket, får dom avslag - ja då får dom skickas hem igen, svårare än så är det inte!!!

drutten sa...

Håller med dej helt,de e ett jävla gnällande på dom som inte har själ till att stanna i Sverige.

Drutten

Anonym sa...

Jag kan i viss mån hålla med Cyron. Man blir ganska trött på de som kommer hit och bara kräver och kräver. Får dom avslag så får dom väl åka hem igen och försöka hitta en annan flyktväg. Vi kan inte göras ansvariga för om De lever sitt liv på ett riskabelt sätt. Visst, det finns de som verkligen behöver fly från krig och dyligt, men far då hem igen när läget förändras. Inte sjutton får jag hälften av den hjälp alla flyktingar får när jag får det svårt. Vi svenskar blir många gånger åsidosatta och ohumant behandlade av myndigheterna. Det vet jag av erfarenhet.

Anonym sa...

Hej!

Håller fullständigt med dig. Mycket gnäll på dom som inte fått uppehållstillstånd.
Men sammtidigt finns det ju så många "snälla" svanskar som gillar dessa så låt dom adoptera dom så kan ju dom försörja dom och stå för deras utgifter, då kanske det inte är så roligt längre. Bara för att man tar sig tilll sverige så betyder det inte att man får uppehållstillstånd automatiskt, men nästan.

Anonym sa...

ta du och läs lite mer i skolan lilla människa.

du får ju fan svenskar att skämmas att tillhöra sverige för fan. ge dig.

hoppas du råkar ut för liknande så du lär dig känna EMPATI om du vet vad det betyder, slå upp det.

dagens ungdomar är monster ouppfostrade skitar som ska ha "stryk"( tänk vad sitationstecken är stryk menas inte alltid FYSISK aga men i ditt fall så.. ja.. kanske de skulle behövas) så dom fattar vafan dom håller på med.

du är ett perfekt typ exempel på en såkallad bortskämd, förstörd "Tamagotchi" uppväxt med kram, goss och godis ist. för diciplin och lära med i bilden.

du grävde just din egen grav. lycka till.

Anonym sa...

Bra skrivet, håller med dig till 100%. Varför ska papperslösa få sjukvård när våra egna medborgare som betalat skatt i en herrans massa år ska behöva vänta i månader för att få träffa en doktor?

Anonym sa...

Jag håller med, varför ska jag med min skatt betala för det? Hur många håller sig gömda i Sverige som vi ska betala uppehälle, mat, skjukvård, skola etc. för?

Nej, åk hem och håll dig gömd i Bolivia.

Anonym sa...

jag fattar liksom inte hur du har blivit så okunnig,jag menar vi bor i en av dem ''bästa''och ''utvecklade'' länder och ändå så uppstår det okunnighet bland folket.
jävligt synd faktisk,inte ens jag är så okunnig fast jag är 19 år.

du fattar inte situationen för att det verkar som om du har varit en oförskämd person hela ditt liv, men en sak ska du veta den dagen sverige blir fattig då kommer du att gråta hos andra rika länder, och kom inte å säg att det inte komemr att bli så-sverige kommer att gå under för eller senare.

OBS! det är inte invandrares fel att vita rasen har varit och förstör andra länder-speciellt sverige som säljer miljoner vapen varje år kanske till och med mer samt USA som aldrig blir nöjd!

läs på det här och sluta vara okunnig.

Anonym sa...

Hej!

Jätte bra blogginlägg. Jag tycker ju att det är lite konstigt att vi svenskar som betalar skatt och bidrar till samhället blir bort prioriterade för folk som gömmer sig för staten. Vi kan ju inte hjälpa hela världens fattiga människor. Sluta med alla dessa snyftreportage!!!

Anonym sa...

Ge dem fingret så har de snart tagit hela handen. Först ska de ha gratis sjukvård, sedan ska troligen den stackars mamman sjukskrivas och leva på svenska bidrag livet ut, lägenheten betalar skattebetalarna också givetvis. Barnen ska ha psykologhjälp, ända till de får uppehållstillstånd, sedan blir de plötsligt friska. Märkligt det där.

Sverige måste ju vara världens mest naiva land som backar så fort en invandrare kommer och gråter och gnäller lite. Vi blir så djävla lurade.

Anonym sa...

och förresten varför kommenterar ni nyheten när ni ändå är så rädda för invandrare att ni inte äns vågar säga åt dem att betee sig???? jag menar då i verkligheten här sitter ni som ''stolta svenskar'' fast inners inne så vet ni vilka okunniga ni är,ni drömmer om en bättre sverige gör nånting åt saken då för fan i stället för att fantisera hela dagen!

visa att du vågar att säga det ni skriver här till en invandrare i stället så kanske ni får se om han/hon tar emot kritiken eller inte,den dagen en sådant person kommer till mig och säger nåt liknande så kommer jag att lyssna men samtidig skita ner mig på han!

Anonym sa...

”lyssna men samtidig skita ner mig på han!”

Vad menar du? Du skulle ha gått klart SFI-kursen.

Anonym sa...

Till den Anonyme med sadana otroliga empati-kanslor:

Varfor betalar du inte for varden ur egen ficka om du nu sa garna vill hjalpa dessa manniskor som vistas illegalt i Sverige. Ingen hindrar dig.

For ovrigt anser jag att Cyron har toppkoll!!

Anonym sa...

Ja, Cyron, Drutten, en av de Anonyma och Carina, inlägg som era får en att skämmas över att vara svensk. Jag antar att ni inte har upplevt krig, svält, militärdiktatur och så vidare för när jag läser era inlägg så ter de sig tämligen naiva.

Har vi i detta land blivit så bortskämda och socialt överbeskyddade att vi inte längre kan hjälpa en medmänniska utan att först se till våra egna behov?

Herregud, jag vill inte betala till alla dessa svenskar som utnyttjar bidragssystemet i Sverige. Vad värre är att många inte ens verkar skämmas över detta utan betraktar det som en rättighet. Så som en god skattebetalare så skulle jag hellre se att pengarna gick till att hjälpa människor i nöd, däribland också "papperslösa". För vilka är vi att döma dem som kämpat för förändring som kan ge många många människor ett bättre liv oavsett om det är i Sverige eller i ett annat land. Dessa människor har i alla fall uträttat något bra utan att först se till sina egna själviska behov.

Fler sådana i Sverige så skulle jag vara stolt igen över min svenska nationalitet.

Anonym sa...

Paula..

De människor du pratar om faller under kategorin flyktingar, vilket för övrigt Sverige antagligen tar emot fler än någon annat land, i varje fall i förhållande till befolkningmängden. Dessa flyktingar ska söka asyl och får de rätt till gratis sjukvård(tror jag i varje fall). De papperslösa är personer som olovligt har kommit hit och inte försöker söka asyl eller fått avslag för att de inte är några flyktingar.

Tycker du att vi skall ha öppen vård för vem som helst? I så fall tycker du det är okej att en amerikansk medborgare som missat försäkringen åker över till Danmark för att sedan ta sig in i Sverige, vilket inte är särskilt svårt. Denna person söker sedan vård och får helt gratis vård. Det är ju denna situationen vi står inför...

Anonym sa...

Paula,

typexemplet på en naiv svensk.

Anonym sa...

Än en gång!

Ni som tycker synd om dem. Starta upp en fond. Det är väldigt enkelt, bara att skänka en hundralapp i månaden. Kan tänka mig att det är minst en miljon svenskar som är emot detta förslag, antagligen många fler. Skänkar alla sin del, så blir det 100 miljoner kronor i månaden. Vilket kommer att kunna täcka de papperslösas vård.

Vad väntar ni på??????!

Anonym sa...

Fy fan vilken deprimerande läsning detta var, och då syftar jag inte på själva artikeln (som i sig beskriver något jag tycker är uppåt väggarna men som kan diskuteras från endel synvinklar eller mindre sansat) utan på inlägget och (de flesta) reaktionerna här.

Gång på gång tvingas man inse hur många förbittrade, missunsamma, oginna, trångsynta och förpuppade människor som finns i detta land. Det är fan i mig kvävande. Media är i bästa fall ett verktyg för att lyfta fram samhällsproblem och ge maktlösa människor talan. Ord som "gnäll" och "gnällande" är inget ord för att beskriva röster från människor i misär; det karaktäriserar precis sånt förtorkat gnissel som går att läsa här ovan.

Drömmer om att det en dag finns ett land där man kan söka asyl från den här typen av mentalitet.

Sara.

Anonym sa...

ni är så löjliga att jag blir uttråkad av skiten, kom fram lilla hittler å våga stå för det du tycker i stället för att sitta å skriva massor av okunniga inlägg här! så kan alla dra åt helvete!

HrJohansson sa...

Det finns över 6 600 000 000 (http://en.wikipedia.org/wiki/World_population) människor på vår jord. Dags att bygga ut den svenska vårdapparaten! Och flygplatserna. Kanske rent av investera i en Arlanda Vårdexpress, ett höghastighetståg mellan Arlanda och Karolinska.

Sverige, ett land på drygt 9 miljoner invånare, vars ekonomi bygger på någon miljon människor som arbetar inom den privata sektorn, har knappast råd att ta hand om varenda människa på denna planet. Att påstå annat är naturligtvis en naiv dröm.

Anonym sa...

Bra åsikter! Som många andra är jag spyless på att dessa snyfthistorier i de vänstervridna kvällsblaskorna.

Man läser om mer och mer besparingar i vård och omsorg, samtidigt som mer och mer snyltare kommer till Sverige.

De få % som har rätt till Asyl har jag inget emot, tror det är 5-10% av de som kommer... Resten ska ut, de andra ska göra rätt för sig. Inte ta hit sina släktingar som får pension utan en arbetad dag i sverige, och åker sedan hem igen!

Jag skulle vilja se en folkomröstning om Bistånd och Invandringspolitiken. Jag vill i alla fall inte att mina skattepengar ska gå till spillo till någon som inte bidragit med med en skattekrona själv!

Jag vill själv ta del av mina skattepengar på ålderns höst, inte läsa om hur dom drar in fredasbullarna för gamlingarna pga besparingar! Hur dom ligger i sin egen skit en vecka utan att duscha etc etc. Fy fan!

Anonym sa...

Alla som skiter på de här stackarna borde själva pröva på samma situation. Har ni prövat på det, kanske ni blir lite bättre människor.

Anonym sa...

Till all ni som säger "ni får mig att skämmas, ni är okunniga, mm"

Dom är här illegalt. Betyder inte det någonting?

Och det här är ju bara så jävla dumt:
"OBS! det är inte invandrares fel att vita rasen har varit och förstör andra länder-speciellt sverige som säljer miljoner vapen varje år kanske till och med mer samt USA som aldrig blir nöjd!"

Det är väl människan bakom vapnet som är ansvarig, inte vapnet.

Anonym sa...

Hur kan människor visa en så stor brist på empati? Det är för mig helt overkligt. Ni kan aldrig föreställa er vad de här minniskorna varit med om, och endå sitter ni att det "kan väl åka hem och gömma sig där".

anders skriver:
"De människor du pratar om faller under kategorin flyktingar, vilket för övrigt Sverige antagligen tar emot fler än någon annat land, i varje fall i förhållande till befolkningmängden. Dessa flyktingar ska söka asyl och får de rätt till gratis sjukvård(tror jag i varje fall). De papperslösa är personer som olovligt har kommit hit och inte försöker söka asyl eller fått avslag för att de inte är några flyktingar."

Hur jävla korkad kan man bli? Vem bryr sig om vad du TROR? Sverige tar inte alsl emot flest flyktingar, inte på något sett. Varken räknat på antal inv, på BMP eller storlek, det kvittar vad du TROR. Och nej, inte heller ger de flyktingarna gratis sjukvård för att du TROR att det är så, ditt jävla pucko!

Sieg heil på er, fram med uniformerna så vi vet vilka ni är.

Anonym sa...

Jag håller med dig så, alltid synd om alla illegala flyktinga. Eget ansvar finns det något som heter. Dessa papperslösa, som vart papperslösa i 4 år, har nu satt sina egna liv som insats. Raise, call or all in?

Anonym sa...

Fugi, deras ansökan har blivit avslagen. Varför ska vi använda våra skattepengar på illegala invandrare när det inte finns nog med pengar för oss som är här legalt? Sjukvård, äldreomsorg, osv.

Anonym sa...

fugi...
Men vad du _TROR_ verkar vara samma sak som sanningen :)

"Sweden, known for liberal asylum policies, has seen a surge of refugees from war-torn Iraq in the last year. Sweden currently accepts more than half of all asylum applications from Iraqis in Europe. In 2006, more than 9,000 Iraqis fled their country and came to Sweden seeking shelter, a four times increase over 2005. Sweden's immigration authority expects up to 40,000 Iraqis seeking asylum in 2007. An estimated 79,200 Iraqis call Sweden their home. Many Iraqis fled to Sweden during the 90's as well. Current refugees like Sweden because many of their relatives are there and because of the generous refugee policies. [36]
"

Siffror ljuger inte min lilla herre. Sedan är jag tillräckligt medveten att jag kan erkänna ett fel. Jag menar förstås bland I-länder, grannländer får förstås ta emot många fler flyktingar än Sverige.

Anonym sa...

Varför lånade människan pengar för att ta sig ända till Sverige. Borde det inte varit bättre att fly till något av sina grannländer, Brasilien, Peru, Chile? Då hade pengarna garanterat räckt till tänderna också. Själv har jag inte råd att gå till tandläkaren, men så är jag student också.

Anonym sa...

Anders,

Att "papperslösa" är flyktingar som fått avslag vet jag. Men jag vet också att många av dessa är i behov av hjälp då de kan vara anhöriga till aktiva inom t.ex facket, eller andra människorättsrörelser i hemlandet och därför inte kan resa hem igen. De svenska myndigheterna har kontakt med det gällande landets myndigheter som i sin tur kan påstå att familjen inte alls behöver känna något hot, detta är löften som de svenska myndigheterna många gånger väljer att tro på vilket kan ligga till grund för ett utvisningsbeslut. Dock händer det tyvärr ändå att dessa människor blir fängslade/trakasserade och så vidare då de kommer tillbaka till sitt hemland.

På din nästa fråga svarar jag att Nej, jag tycker inte att vi ska ha öppen vård för vem som helst. Jag skrev om öppen vård för dem som verkligen är i nöd. Det exemplet du tog handlar inte om personer i nöd.
Tänk på att det kostar samhället otroligt mycket att betala för de svenskar som utnyttjar bidragssystemet i Sverige, människor som kanske inte vill jobba, eller människor som har jobb men åndå har "fuskat" till sig bidrag. Dessa pengar skulle göra mer nytta hos riktigt behövande människor. Som t.ex hemlösa, barn i kris, papperslösa och så vidare.

Förstår du bättre nu vad detta handlar om?
Se bortom den typiska svenska avundsjukan. Se andra inte bara dig själv.

Anonym sa...

Nej, siffror ljuger sällan, men de säger heller aldrig hela sanningen, och de siffrorna du uppger, stödjer inga av dina påståenden.

och ja, de har fått sina ansökningar avslagna, vilket kan bero på många olika faktorer, men minskar de deras vårdbehov för det? Och jo, sverige har råd att ge god vård till alla som befinner sig i landet, vi är idag rikare än någonsin innan. Det handlar om prioriteringar. Sänka skatten för överklassen, eller rädda liv, för mig är valet enkelt.

Och jag kommer, när jag blir klar med min läkarutbildning, strunta i den här lagen och vårda alla människor som behöver det, och jag är övertygad om att mina kollergor kommer göra detsamma!

Anonym sa...

För att hon hört att vi har en generös flykting politik och gratis sjukvård?

Anonym sa...

Paula, för det första så är jag helt emot bidragssystemets välvilja. Jag ser gärna tuffare tag mot bidragstagare, men det handlar inte om det.

Jag antar att inte polisen skall kunna komma och gripa papperslösa om de behöver vård, därav har man inte möjlighet att kolla upp i vilken nödsituation personen i fråga är.

Så hur ska man veta vilken person som skall få vård och vilken som inte skall få det.. Det är detta jag menar, kan bli väldigt problematiskt..

Anonym sa...

fugi, det låter ju alldeles förträffligt. Att du utnyttjar svenska skattepengar för dina egna syften, kan du inte skänka säg 50 % av din ganska saftiga läkarlön till dessa människor också?

För om vi skall vara helt ärliga mot oss själva behöver vi ju inte dessa pengar heller?

Om sådana personer som du är i makten när jag är klar med min utbildning till civilingenjör, skall jag istället flytta härifrån. Så alla blir nöjda :)

Anonym sa...

Det säger i varje fall att Sverige är det land i Europa som tar emot flest irakisk flyktingar. Vilket visar vilken generös flyktingpolitik vi har?

Anonym sa...

Anders,

Att "papperslösa" är flyktingar som fått avslag vet jag. Men jag vet också att många av dessa är i behov av hjälp då de kan vara anhöriga till aktiva inom t.ex facket, eller andra människorättsrörelser i hemlandet och därför inte kan resa hem igen. De svenska myndigheterna har kontakt med det gällande landets myndigheter som i sin tur kan påstå att familjen inte alls behöver känna något hot, detta är löften som de svenska myndigheterna många gånger väljer att tro på vilket kan ligga till grund för ett utvisningsbeslut. Dock händer det tyvärr ändå att dessa människor blir fängslade/trakasserade då de kommer tillbaka till sitt hemland.

På din nästa fråga svarar jag att Nej, jag tycker inte att vi ska ha öppen vård för vem som helst. Jag skrev om öppen vård för dem som verkligen är i nöd. Det exemplet du tog handlar inte om personer i nöd.
Det kostar samhället otroligt mycket att betala för de svenskar som utnyttjar bidragssystemet i Sverige, människor som kanske inte vill jobba, eller människor som har jobb men åndå har "fuskat" till sig bidrag. Dessa pengar skulle göra mer nytta hos riktigt behövande människor. Som t.ex hemlösa, barn i kris, papperslösa och så vidare.

Förstår du bättre nu vad detta handlar om?
Se bortom den typiska svenska avundsjukan. Se andra inte bara dig själv. En dag kanske det är du som behöver hjälp.

Vidare säger "anonym" att "Jag vill i alla fall inte att mina skattepengar ska gå till spillo till någon som inte bidragit med med en skattekrona själv!"
Det är precis detta jag pratar om då jag nämner bidragsfuskarna som faktiskt förmodligen är svenskar som borde måna om Sverige och välfärden här.

Anonym sa...

Paual.
Du svarar ju inte på det problemet jag påvisar.

Så svara på dessa frågor:

Hur ska vi kunna veta vilka som verkligen är i nöd?

Och det här handlar inte om nån avundsjuka, hur skulle jag kunna vara avundsjuk på någon som hur vi än vrider och vänder på det, har det sämre än mig.

Det handlar om vad jag tycker är rätt och fel. Bara för att aftonbladet efter hårt arbete lyckas hitta de mest tragiska fallen för att sedan vinkla det till att bli ännu mer tragiskt, skall inte det ligga till grunden för ett lagförslag...

Anonym sa...

men anders, vars ska gränsen dras då? om jag inte vill betala för rökares vård? eller för feta människor? eller för handikappade? jag vill inte betala för idrottsolyckor? eller gamla som ramlar för att de går o handlar istället för att be ngn annan göra det? jag vill inte betala för folk som kör bil, och sedan krockar? jag vill inte betala för folk med ärftliga sjukdomar, för de borde ha blivit aborterade innan födsel?

och jag använder knappast skattepengar för mina syften, utan för deras syfte, och för att uppfylla läkarförbundets etiska regler:

"Den som vinner inträde i Sveriges läkarförbund skall ständigt låta sig ledas av följande regler och skall inte medverka i sådan vård där frihet att handla efter dessa saknas.

1. Läkaren skall i sin gärning ha patientens hälsa som det främsta målet och om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta, följande människokärlekens och hederns bud."

Anonym sa...

Anders,

Har du tänkt på att vi skattebetalare betalar för din utbildning. Visst du må betala din kurslitteratur (som många av studenterna ständigt klagar på är för dyr) Men du betalar inget för de kurser som du måste gå för att få din utbildning. För dessa betalar skattebetalarna. Du har också möjlighet till en bidragsdel på ett par tusen varje månad som komplement till studielån.

Så du är alltså en bidragstagare där vi i Sverige hjälper dig till en bra utbildning och möjlighet till ett bra jobb, bra lön. Detta är något du verkar ta för givet. Det är detta jag menar med bortskämda svenskar.

Det är bra med välfärden här i Sverige, det är jättebra att Sverige har möjlighet att hjälpa sina medborgare till bland annat en bra utbilning.
Men för den skull är detta inte något vi får ta för givet, en dag kanske det ser annorlunda ut i vårt land och då kanske det är bra om vi svenskar kan söka hjälp någonstans.

Anonym sa...

Du skall dra gränsen där lagen säger det. Denna kommer ju också enligt förslaget säga att vid akutfall, vård av barn och mödravård skall vård ges ovillkorligen.

Om det kommer en turist som inte är särskilt välbärgad som råkar ut för något som kräver en omfattande operation, men som inte är akut. Denna turist kommer inte ha råd med operationen i hemlandet. Kommer du säga till honom/henne att det inte blir något om de inte betalar.

Det här är ju en svår situation och ska ju bedömmas ifrån fall till fall, men tycker att landsting och läkare måste ha något att stödja sig på

Anonym sa...

Paula.
Jag klagar inte på detta, men jag anser inte att jag belastar Sverige när jag utbildar mig för att få ett jobb där jag antagligen kommer att betala runt 50 % av min lön i skatt.

För att ha en bra välfärd är utbildning en av grundstenarna. Egentligen borde man ytterligare hjälpa studenter för att göra det mer attraktivt att vidareutbilda sig och generera mer pengar till statskassan i framtiden.

Visst man får bidrag som student, men om jag går den här utbildningen kostar det mig runt 250 000 kronor i egna pengar samtidigt som jag kommer att ge miljontals kronor mer under min tid som skattebetalare, än om jag jobbat för en lön på runt 20 tusen hela mitt liv.

Ser man på ditt sätt, så är varenda svensk en bidragstagare. Barnbidrag, vårdnadsbidrag m.m.

Anonym sa...

Man ställer sig frågande till varför dessa sk. "papperlösa" personer skall åtnjuta svensk sjukvård. "Papperslösa" är personer som uppehåller sig illegalt i Sverige efter ha fått sin sak prövade två eller tre gånger i världens mest generösa flyktingsystem med avslag som resultat. Således skall polisiära resurser tillsättas för att dessa personer skall ut från Sverige. Öka resurserna till Polisen så myndigheternas beslut efterlevs. Skulle alla myndighetsbesluts hanteras som dessa "papperslösa" skulle samhället gå under.

Anonym sa...

Jag menade på ett mer retoriskt plan, var ska man dra gränsen? Ni (kanske inte du, men många av de andra som kommenterat) säger att de "inte vill betala", men var ska den gränsen gå?

Och förslaget innebär att "papperslösa" inte har rätt till vård, om de inte kan betala ur egen ficka (ej heller akutvård). Och att stödja ett förslag där folk faktiskt kommer att dö, bara för att statuera ett exempel är horriblet imo.

Anonym sa...

anonym: om du dör innan du fyllt 50 och kunnat betala tillbaks för allt du kostat samhället i form av skola och vård mm, bör dina barn bli återbetalnikgnsskyldiga eller vad? Vad säger ni om en 15 årig kille som fått cancerdiagnos, ska han behöva arbeta in skattepengarna innan han får vård? Ska man strunta i att vårda honom för att han bara är en belastning?
Borde invandrare som kommer hit som vuxna, och således inte belastar svenska skolväsendet få lägre skatt? Fattar ni inte hur absurt det blir? Varför ska man skilja på två personer beroende på var de råkar vara födda?

Anonym sa...

Okej, om det stämmer att de inte har rätt till de tre områdena jag räknade upp har jag fattat fel. Jag är inte jätte insatt, såg bara en kort debatt på svtmorgon. Men där håller jag med dig, att akutvård, vård av barn och mödravård skall vara fri.

Anonym sa...

fugi

Precis som Anders säger så ska gränsen gå vid att hålla sig till lagen. Det är inte illegalt att vara fet eller rökare.

Anonym sa...

fugi, nog är det väl skillnad på att vara invandrare och papperslös?

Man kan ju vända på ditt argument och säga: vem bestämmer när det är ok att bryta mot Svesk lag. Bestämmer dom papperslösa det när dom inte vill åka hem?

Anonym sa...

Om vi ska låta illegala invandrare vistas i Sverige med alla rättigheter som en svensk medborgare kan vi väl fria Anders Eklund också?

Anonym sa...

Paula säger: Herregud, jag vill inte betala till alla dessa svenskar som utnyttjar bidragssystemet i Sverige. Vad värre är att många inte ens verkar skämmas över detta utan betraktar det som en rättighet. Så som en god skattebetalare så skulle jag hellre se att pengarna gick till att hjälpa människor i nöd

Jag tycker att du verkar va en översittartyp som alltid haft sommarjobb, röstat på Sossarna & aldrig haft svårt med att få jobb. Då pissar man gärna på alla svenskar som måste få socialbidrag, och det är exakt vad du håller på med när du yttrar dig på ett så fånigt sätt, fåne. Och förresten, är inte bidragstagande svenskar i nöd? Va?

Cyron sa...

Är ni HELT från vettet? Detta är personer, som kommit till Sverige med pass och hela djävla röran, visat upp, berättat sin hemska historia om hur fadern i familjen blev mördad för att han var med i facket.

Det var inte skäl nog, ansåg våra beslutsfattare. Då är det bara för familjen att åka hem. Personligen ser jag inte riktigt problemet. I så stora länder som vi oftast snackar om så borde det inte vara så svårt att bara flytta till en annan stad och då även slippa de flesta problemen.

Men istället så bränner man sina pass, slipar ner sina fingrar och drar till skogs.

Visst, det är synd om människor i nöd men hur djävla korkad får man lov och bli?
Jag skulle ALDRIG utsätta min Harry och min Stella för dessa hemskheter och sen beskylla en regering på andra sidan jorden för det.

Haha fyfan, som att sno en flytväst på finlandsbåten o sen hoppa i Östersjön och räkna med att man ska bli miljonär på kuppen.

Idioter!

Anonym sa...

Haha...du är så våt bakom öronen så det finns inte. En riktig liten snorunge.

Roddan sa...

Trött på tramset faktiskt !
Sen kan jag tycka att människor som behöver akutvård skall få det.
Men vi har lagar och de ska följas. finns inget demokratiskt samhälle som funkar om alla gör som dom vill. Vistas man olovligt i landet så gör man. Sverige har absolut den generöstaste invandrarpolitiken i världen ! så är det och vi kommer få lida för det i framtiden pga av vi ej kommer ha möjlighet att HJÄLPA alla som kommer och det kommer skapa irritation och kriminalitet ökar.
Tänk vad härligt om vi alla kunde komma överens va !? Men nu är verkligheten någon annan ! och vi är medvetna om det eller hur ! Men ändå ska vi liksom fortsätta i samma gamla spår ? Skärpning nu svenska medborgare oavsett ursprung.Ska man komma hit så ska man kravlöst uppge vem man är !! och vadför man vill komma hit ! Kan man inte det så är det bara att vända ! Rent mjöl i påsen ska löna sig.

HrJohansson sa...

Maria 48 från Bolivia jobbar sannolikt svart i ett kriminellt städbolag, hon är således en kugge i den organiserade brottsligheten som växer sig starkare i Sverige dagligen.
Hon betalar heller inte en krona i skatt. Hon är alltså en tärande del som skall se till att förpassas i från vårt samhälle per omgående.

Jag förstår inte hur media har mage att gapa om att hon skall få sjukvård i Sverige!
Än mindre förstår jag hur hon själv har mage att göra det, det är lika bisarrt som inbrottstjuvar som halkat på folks uppfarter och krävt skadestånd.

Dessutom ger jag mig fan på att Maria städar Aftonhorans redaktion, vilket är de bakomliggande orsakerna att de tycker så jävla synd om henne...

HrJohansson sa...

Motreaktion?

Vi svenskar borde väl också kunna fuska till oss förmånen att kalla oss “papperslösa” och därmed slippa betala för vården.
Illegala flyktingar har ju fuskat genom att kasta sin identitet. Vi som via skatten betalat vården en gång kan ju utan betänkligheter fuska med gott samvete.
Hur man sklall gå till väga om man nu råkar tillhöra de diskriminerade i det svenska samhället för att “man ser svensk ut”?

Man åker till en annan stad och uppger att man helt enkelt inte vet vem man är.
Total minnesförlust.

HrJohansson sa...

Sveriges regering borde se till att man som skattebetalare får den mänskliga rättigheten att slippa vänta på akuten i 8 timmar på “akut”-röntgen, medan man springs om av gud vet hur många huckletroll som ska ha gratis vård.
Sedan skickades jag hem lik förbannat och fick tid nästa morgon med ytterligare 4 timmars väntan.
Ett halvt dygn på akuten alltså och det ska jag finna mig i för att jag bor i landet som blivit hela världens socialbyrå?
NOPE!

Anonym sa...

Vi har jättebra äldre vård i Sverige. Jovisst, den är så bra att vi låter dom ligga och dö av vanvård.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2614990.ab