2008-07-14

Salzburg-flashback: inflygningen

Sitter och tar ett par öl samtidigt som jag lirar in lite stekarpengar på Svenska Spels poker. Ibland, jag vet inte riktigt vad som triggar mig, så kommer jag till att tänka på resan ner till Salzburg inför Sverige - Grekland. Jag tänker på ölen vi drack på Arlanda, och hur vi toksöp i Frankfurt. I Frankfurt. Vi mellanlandade i Frankfurt och skulle byta till en djävla Dash8. Googla dash8 och ni får runt 2 miljoner träffar på olyckor pga landningsställen.

Jag svimmade vid take-off och vaknar först när jag ser alperna.
 

Tjusigt värre, eller hur?

Jag torkar dregglet ur ansiktet och vänder mig mot Riktiga-Henrik och Henrycket. De båda skrattar åt mig, för att jag svimmade vid starten. Jag skyllde på att vi hade krökat sen kl 8 på morgonen och att jag var trött. Grabbarna berättar att de skickade "jag-dör-nu-men-hatar-djurgården-ändå-sms" till nära och kära i samma sekund som vi lättade från marken. Vidare förklarade de att vi nu var på väg upp över alperna. Jag blickar ut (bilden ovan) och tänker - hur fan ska detta gå? Hur i HELVETE ska vi klara av alperna i detta guds fördömda skitplan?! Jag vrider lite på huvudet och möts av denna, smått underbara, men ack så givna syn:

Våran djäval Dash8 har tydligen haft problem med landningsställen förut. Tyroleen Air, jo jag tackar! Andre piloten hade meddelat vid start att vi skulle flyga med ställen nere eftersom det annars kunde bli "mindre problem" vid landningen i Salzburg. Men det är klart, att landa som Anja Pärsson efter en resa över alperna, är väl just det - ett "mindre" problem.

Jag kanske svimmade, trots allt.
Veckan i Salzburg var dock, som vissa säger - den bästa tiden i mitt liv, även om andra personer är mer specifika... Murphys, Alex Schulman, svenska fans, fotbollen vi hade, nunnorna, ölen, ja tamejfan - även Fritzl-incidenten var klockren! Jag skulle inte kunna skriva ett bättre manus själv.

Nu när jag skrev Fritzl så kommer jag och tänka på vad en av 20.000 svenska fans där nere sa till ett gäng tjejer i en park.

Svenskt fan: How old are you anyway? 20?
Salzburg-barn: Nooo, we are 13!
Svenskt fan: Someone should put you in the basement - for 24 years.
Salzburg-barn: (tystnad)
Svenskt fan: (tystnad)
Annat svenskt fan: Jag HATAR MOZART!
Salzburg-barn: (tystnad)

Nu blir det mera poker!
Har tappat som fan under tiden som jag skrivit detta.

Schulman och 1000apor på Onsdag?
Hoppas på det!

1 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHAHAHAHA